Ved å klikke på "Aksepter" samtykker du til lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre navigasjonen på nettstedet, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføring. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.

Avfallsplan 2024-2027

Tilbake til informasjon

Nedlastning til dokumentet ligger nederst på siden.

Oppsummering av Avfallsplan for Alta Havn KF (2024-2027)

Formål og Omfang

Avfallsplanen for Alta Havn KF er utarbeidet for perioden 2024-2027 i samarbeid med Vefas Retur AS og Finnmark Gjenvinning AS. Den er basert på gjeldende lover og forskrifter, inkludert forurensningsforskriften og MARPOL-konvensjonen. Hensikten er å sikre en effektiv og miljøvennlig avfallshåndtering i havnen.

Struktur og Inndeling

Planen er delt inn i to hoveddeler:

  • Generell del, som dekker formål, ansvarsforhold, regelverk, gebyrsystem og prosedyrer.
  • Operativ del, som omhandler praktiske aspekter, inkludert informasjonsflyt mellom skipsførere og havneansvarlige.

Målsettinger

Avfallsplanen har flere konkrete mål:

  • Øke innlevering av avfall fra skip gjennom effektive mottaksordninger.
  • Etablere gode informasjonsrutiner mellom skipsførere og havneansvarlige.
  • Utvikle et tydelig og akseptabelt gebyrsystem.
  • Sikre pålitelige rapporteringssystemer for brukere og tilsynsmyndigheter.

Regelverk og Ansvarsfordeling

Alta Havn KF har ansvaret for å sikre at avfallsplanen etterleves, mens skipsførere er forpliktet til å levere avfall til mottaksordninger før avgang. Planen tar utgangspunkt i nasjonale og internasjonale krav, inkludert MARPOL, EU-direktiv 2000/59/EF og forurensningsloven.

Avfallshåndtering og Mottaksordninger

Avfallsmengder vurderes basert på havnens størrelse, skipstyper og anløpsfrekvens. Alta Havn samarbeider med Finnmark Gjenvinning AS og Vefas Retur AS for innsamling og behandling av avfall. Det tilbys spesifikke mottaksplasser for ulike avfallstyper, inkludert oljeholdig avfall, farlig avfall og restavfall.

Gebyrsystem

Havneanløp medfører en avgift basert på prinsippet om "no special fee", hvor skip betaler et gebyr uavhengig av om de leverer avfall eller ikke. For spesialavfall, større mengder og lasterester påløper det særskilte gebyrer.

Rapportering og Avvikshåndtering

Skipsførere må sende inn avfallsmeldinger minst 24 timer før anløp. Det er etablert et avvikssystem for å rapportere mangler i mottaksordningene. Klager behandles først av havneansvarlig og kan videre eskaleres til Fylkesmannen om nødvendig.

Oppfølging og Revisjon

Avfallsplanen revideres hvert tredje år i tråd med regelverket og i samarbeid med havnebrukere og relevante aktører. Endringer vurderes basert på avfallsmengder, anløpsfrekvens og tilbakemeldinger.